środa, 27 kwietnia 2016

Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa o ulgach przejazdowych

Na początku kwietnia skierowałem pytania do Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa dotyczące zmian w przepisach o uprawnieniach do ulgowych przejazdów koleją i autobusami.



15 kwietnia br. wysłałem list z prośbą o możliwość przeprowadzenia krótkiej rozmowy z ministrem Adamczykiem lub jego zastępcą Piotrem Stommą. Chciałem zapytać kierownictwo MIB, co zamierza konkretnie zrobić w tej sprawie. Niestety, żaden z ministrów nie znajdzie dla mnie czasu. Otrzymałem za to oświadczenie MIB następującej treści.

Odp. na pytanie 1:
W 2010 r. w przyjęto ustawę o publicznym transporcie zbiorowym, dotyczącą m.in. obowiązywania ulg na przejazd środkami publicznego transportu zbiorowego. Na 1 stycznia 2017 r. został wyznaczony termin wejścia w życie części przepisów, zgodnie z którymi ulgi ustawowe będą obowiązywać tylko w przewozach o charakterze użyteczności publicznej, tj. w przewozach realizowanych na podstawie umowy o świadczenie usług publicznych, zawartej pomiędzy operatorem a właściwym organizatorem publicznego transportu zbiorowego. Tym samym prawo do rekompensaty z tytułu stosowania tych ulg będą mieli jedynie operatorzy publicznego transportu zbiorowego. Dostępność ulg ustawowych byłaby zależna w dużej mierze od organizatorów publicznego transportu zbiorowego.
Analizy dotyczące rozwiązania problemu ulg ustawowych dla pasażerów rozpoczęły się pod koniec ubiegłego roku, zaraz po zmianie na stanowisku Ministra Infrastruktury. Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa rozpoczęło prace nad uporządkowaniem przepisów w tym zakresie. MIB pozostaje w stałym kontakcie z Senatem, gdzie równolegle przygotowywany jest projekt, przesuwający wejście w życie ustawy na 1 stycznia 2018 r. W tym czasie MIB przygotuje projekt ustawy, który wyeliminuje zagrożenia związane z wejściem w życie niekorzystnych dla pasażerów przepisów.


Jak wynika z oświadczenia, MIB rozpoczęło pracę nad zmianą przepisów. Po pięciu miesiącach pracy nowego resortu brak jest nawet projektu założeń nowych ustaw. Samo odroczenie wejścia w życie przepisów ograniczających uprawnienia do ulgowych przejazdów to odsuwanie problemu w czasie. To, że obecny rząd, jeśli chce ustawę potrafi przepchnąć w jedną noc, a projektu zmiany szkodliwej ustawy o publicznym transporcie zbiorowym wciąż brak, dobitnie pokazuje, że MIB było zaskoczone pojawieniem się tematu ulg.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz