środa, 6 kwietnia 2016

Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa odpowiada posłom PiS w sprawie pociągów do Grodna – chińska mowa do braci z Wietnamu

Na przełomie lutego i marca trzech posłów PiS Dariusz Piontkowski, Jacek Sasin i Jarosław Zieliński skierowali do Ministra Adamczyka interpelacje w sprawie pociągów do Grodna. Wszyscy otrzymali tę samą odpowiedź. Poza tym, że MIB rozważa przywrócenie połączenia wiemy na pewno, że w ministerialnych komputerach działa funkcja kopiuj i wklej.



Posłowie skierowali do MIB następujące pytania:

Czy i jakie działania podjął Minister Infrastruktury i Budownictwa, aby wprowadzić autopoprawkę do projektu budżetu na rok 2016, zwiększającą limit środków na wykonywanie przewozów pasażerskich międzynarodowych, o kwotę niezbędną do wznowienia połączenie kolejowego do Grodna?

Jaki jest przebieg i na jakim etapie zaawansowania znajdują się obecnie rozmowy z Przewozami Regionalnymi w zakresie ustalenia wysokości dopłaty do pociągów relacji Grodno – Warszawa – Grodno? Czy w dalszym ciągu Przewozy Regionalne oczekują dopłaty w wysokości 13 mln zł za uruchomienie ww. pociągów?

Czy Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa podjęło działania w celu zwiększenia limitu środków budżetowych przeznaczonych na realizację połączeń międzynarodowych, w tym m.in. do Grodna?

Jakie są wyniki wspólnych analiz, Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa oraz Przewozów Regionalnych Sp. z o. o., które mają umożliwić zmniejszenie deficytu połączeń do Grodna i tym samym obniżyć zapotrzebowania na rekompensatę ze środków budżetu państwa?
Jakie warianty, w zakresie rekompensaty z budżetu, do połączenia z Grodnem, Przewozy Regionalne Sp. z o. o. przedstawiły Ministerstwu Infrastruktury i Budownictwa?
Czy Pan Minister spowoduje wznowienie połączeń kolejowych pomiędzy Warszawą a Grodnem w liczbie dwóch par pociągów?

Wszyscy zainteresowanie posłowie PiS otrzymali od swojego ministra jedną odpowiedź:

Szanowny Panie Marszałku,

uprzejmie informuję, że międzynarodowe kolejowe przewozy pasażerskie do i z Grodna objęte były w 2015 r. roczną umową o świadczenie usług publicznych, zawartą pomiędzy Przewozy Regionalne sp. z o.o. a ministrem właściwym ds. transportu jako ustawowym organizatorem przewozów międzynarodowych (art. 7 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym, zwanej dalej „uptz”, Dz. U. z 2015 r., poz. 1440, z późn. zm). Powyższa umowa dotyczyła świadczenia usług kolejowych w relacji Grodno – Ełk – Grodno i Grodno – Małkinia – Grodno (dwie pary pociągów kursujących codziennie przez Białystok), a wysokość rekompensaty dla przewoźnika za wykonywanie tych przewozów wyniosła 3,6 mln zł. Na podstawie sprawozdania Spółki z wykonania ww. przewozów, w roku 2015 r. przewiezionych zostało 13 875 osób (ok. 38 osób dziennie).

Ze względu na transgraniczny charakter przewozów do i z Grodna, tj. wyższą frekwencję pasażerów na odcinkach przygranicznych i niższe obłożenie w miarę oddalania się pociągu od granicy w głąb kraju, Minister Infrastruktury i Budownictwa zwrócił się do marszałka województwa podlaskiego z propozycją przeanalizowania możliwości zamawiania i dotowania tych przewozów ze środków budżetu województwa. Jednakże, samorząd województwa podlaskiego jako ustawowy organizator publicznego transportu zbiorowego w strefie transgranicznej (art. 7 ust. 3 uptz) nie podjął decyzji o uruchomieniu przewozów do Grodna.

Biorąc pod uwagę odmowną decyzję władz województwa podlaskiego i istotne znaczenie społeczne połączenia kolejowego do Grodna, zwłaszcza dla Polaków zamieszkujących tereny przygraniczne na Białorusi, Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa rozważa wznowienie dofinansowania połączeń do Grodna ze środków budżetu państwa. W tym celu, prowadzona jest aktualnie analiza kilku wariantów rozwiązania problemu połączeń do Grodna przedstawionych przez PKP Intercity SA i Przewozy Regionalne Sp. z o.o. Jednym z rozważanych wariantów obsługi Grodna jest wykorzystanie grupy wagonów bezpośrednich, które mogłyby zostać dołączone do już kursującego pociągu PKP Intercity SA. Na wybór odpowiedniego wariantu połączenia wpływ mają przede wszystkim koszty jego wykonywania. Rozpoczęły się rozmowy robocze ze stroną białoruską a w drugiej połowie kwietnia 2016 r. uzgadniane będą kwestie formalne połączenia tj. handlowe i techniczno-eksploatacyjne. Rozmowy z partnerem białoruskim nie są łatwe, dlatego ich ostateczny efekt jest trudny do przewidzenia.

Zapewniam, że resort transportu dokłada wszelkich starań w celu sprawnego i korzystnego rozwiązania problemu połączeń kolejowych do Grodna.

Z wyrazami szacunku
Piotr Stomma
Podsekretarz Stanu


Sami przeczytajcie i oceńcie. Czy Minister Infrastruktury i Budownictwa udzielił odpowiedzi na interpelacje posłów swojego klubu? Komentarz chyba zbędny, więc się powstrzymam. Dla zainteresowanych poniżej zamieszczam linki.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz