Na przełomie lutego i marca trzech posłów PiS Dariusz Piontkowski, Jacek Sasin i Jarosław Zieliński skierowali do Ministra Adamczyka interpelacje w sprawie pociągów do Grodna. Wszyscy otrzymali tę samą odpowiedź. Poza tym, że MIB rozważa przywrócenie połączenia wiemy na pewno, że w ministerialnych komputerach działa funkcja kopiuj i wklej.
Posłowie skierowali do MIB następujące pytania:
Czy i jakie
działania podjął Minister Infrastruktury i Budownictwa, aby wprowadzić
autopoprawkę do projektu budżetu na rok 2016, zwiększającą limit środków na
wykonywanie przewozów pasażerskich międzynarodowych, o kwotę niezbędną do
wznowienia połączenie kolejowego do Grodna?
Jaki jest przebieg i
na jakim etapie zaawansowania znajdują się obecnie rozmowy z Przewozami
Regionalnymi w zakresie ustalenia wysokości dopłaty do pociągów relacji Grodno
– Warszawa – Grodno? Czy w dalszym ciągu Przewozy Regionalne oczekują dopłaty w
wysokości 13 mln zł za uruchomienie ww. pociągów?
Czy Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa podjęło
działania w celu zwiększenia limitu środków budżetowych przeznaczonych na
realizację połączeń międzynarodowych, w tym m.in. do Grodna?
Jakie są wyniki wspólnych analiz, Ministerstwa
Infrastruktury i Budownictwa oraz Przewozów Regionalnych Sp. z o. o., które
mają umożliwić zmniejszenie deficytu połączeń do Grodna i tym samym obniżyć
zapotrzebowania na rekompensatę ze środków budżetu państwa?
Jakie warianty, w zakresie rekompensaty z budżetu, do
połączenia z Grodnem, Przewozy Regionalne Sp. z o. o. przedstawiły Ministerstwu
Infrastruktury i Budownictwa?
Czy Pan Minister spowoduje wznowienie połączeń kolejowych
pomiędzy Warszawą a Grodnem w liczbie dwóch par pociągów?
Wszyscy zainteresowanie posłowie PiS otrzymali od swojego
ministra jedną odpowiedź:
Szanowny Panie Marszałku,
uprzejmie informuję, że międzynarodowe kolejowe przewozy
pasażerskie do i z Grodna objęte były w 2015 r. roczną umową o świadczenie
usług publicznych, zawartą pomiędzy Przewozy Regionalne sp. z o.o. a ministrem
właściwym ds. transportu jako ustawowym organizatorem przewozów
międzynarodowych (art. 7 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o
publicznym transporcie zbiorowym, zwanej dalej „uptz”, Dz. U. z 2015 r.,
poz. 1440, z późn. zm). Powyższa umowa dotyczyła świadczenia usług kolejowych w
relacji Grodno – Ełk – Grodno i Grodno – Małkinia – Grodno (dwie pary pociągów
kursujących codziennie przez Białystok), a wysokość rekompensaty dla
przewoźnika za wykonywanie tych przewozów wyniosła 3,6 mln zł. Na podstawie
sprawozdania Spółki z wykonania ww. przewozów, w roku 2015 r. przewiezionych
zostało 13 875 osób (ok. 38 osób dziennie).
Ze względu na transgraniczny charakter przewozów do i z
Grodna, tj. wyższą frekwencję pasażerów na odcinkach przygranicznych i niższe
obłożenie w miarę oddalania się pociągu od granicy w głąb kraju, Minister
Infrastruktury i Budownictwa zwrócił się do marszałka województwa podlaskiego z
propozycją przeanalizowania możliwości zamawiania i dotowania tych przewozów ze
środków budżetu województwa. Jednakże, samorząd województwa podlaskiego jako
ustawowy organizator publicznego transportu zbiorowego w strefie
transgranicznej (art. 7 ust. 3 uptz) nie podjął decyzji o uruchomieniu
przewozów do Grodna.
Biorąc pod uwagę odmowną decyzję władz województwa
podlaskiego i istotne znaczenie społeczne połączenia kolejowego do Grodna,
zwłaszcza dla Polaków zamieszkujących tereny przygraniczne na Białorusi,
Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa rozważa wznowienie dofinansowania
połączeń do Grodna ze środków budżetu państwa. W tym celu, prowadzona jest
aktualnie analiza kilku wariantów rozwiązania problemu połączeń do Grodna
przedstawionych przez PKP Intercity SA i Przewozy Regionalne Sp. z o.o. Jednym
z rozważanych wariantów obsługi Grodna jest wykorzystanie grupy wagonów
bezpośrednich, które mogłyby zostać dołączone do już kursującego pociągu PKP
Intercity SA. Na wybór odpowiedniego wariantu połączenia wpływ mają przede
wszystkim koszty jego wykonywania. Rozpoczęły się rozmowy robocze ze stroną
białoruską a w drugiej połowie kwietnia 2016 r. uzgadniane będą kwestie
formalne połączenia tj. handlowe i techniczno-eksploatacyjne. Rozmowy z
partnerem białoruskim nie są łatwe, dlatego ich ostateczny efekt jest trudny do
przewidzenia.
Zapewniam, że resort transportu dokłada wszelkich starań w
celu sprawnego i korzystnego rozwiązania problemu połączeń kolejowych do
Grodna.
Z wyrazami szacunku
Piotr Stomma
Podsekretarz Stanu
Sami przeczytajcie i oceńcie. Czy Minister Infrastruktury i
Budownictwa udzielił odpowiedzi na interpelacje posłów swojego klubu? Komentarz
chyba zbędny, więc się powstrzymam. Dla zainteresowanych poniżej zamieszczam
linki.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz